Сьогодні ніхто з точністю не може сказати скільки триватиме карантин та наскільки швидко людство впорається з пандемією і наслідками економічної, політичної та соціальної кризи.

Тому прогнозувати ситуацію для органічного ринку чи експорту не береться жоден аналітик, але своїми думками та баченням ситуації поділилася консультант з торгівлі органічною продукцією з України, голова правління Ukrainian Organic Cluster Марія Махновець.

Кількість споживачів на період кризи на ринку organic зменшиться

Харчова індустрія у зв’язку з пандемією коронавірусу зазнає збільшення попиту, люди максимально намагаються закупитися продуктами. Але цей показник поступово повернеться до норми.

В сьогоднішній ситуації споживачі надають перевагу консервованій продукції, засушеній та замороженій, крупи, борошно, макарони — все що може довго зберігатися. Аналітики також помітили збільшення попиту в такій категорії товарів як шоколад, сухарики, чіпси, алкогольні напої.

Люди, які звикли купувати organic, а в Україні це люди з середнім достатком та вище середнього, не так швидко зможуть відмовитись від звички здорового харчування та здорового способу життя. Але цілком ймовірно, що зменшення зарплатні та зниження купівельної спроможності населення буде впливати на споживання, люди будуть дивитися на дешевші альтернативні продукти або менше купувати. Хоча при цьому, очікується, що продажі продуктів, які покращують імунітет збільшаться.

Порада: Попри все потрібно бути позитивно налаштованими і більше спілкуватися  зі своїми покупцями, запитувати, як змінилися їх пріоритети. Якщо це b2b - що вони бачать на ринку, з якими викликами стикаються та як разом ви можете вирішити ситуацію.

Зростають онлайн-продажі

Онлайн продажі зараз займають більшу частку ніж раніше. Звичайно, після карантину їх кількість дещо зменшиться, але звичка купувати онлайн вже нікуди не подінеться.

Порада: Виробникам органіки потрібно активніше заходити в онлайн і  здійснювати онлайн-продажі organic за рахунок сайтів та сервісів доставок, виходити з готовою продукцією на світові онлайн-майданчики та в соцмережі, створювати групи та чати онлайн для продажу своїх продуктів. В цій ситуації фермери зможуть стати ближчими до споживача і продавати свою продукцію напряму без рітейла.

В кризу вистоять сильні бренди, які мають довіру споживача

До спалаху пандемії коронавірусу виробники органічної продукції теж мали певні виклики — низька обізнаність та покупна здатність населення на внутрішньому ринку, мінімальна державна підтримка, не дуже прості умови експорту органічної сировини на ринок ЄС і скандали на світовому ринку щодо підробки органічної продукції.

Звісно, сьогодні стан невизначеності впливає як на компанії в цілому, так і на власника. Але органіки багато вже з чим стикалися та більш гнучкі порівняно з іншими виробниками з агроринку. Крім того нинішня турбулентність ринку органічних продуктів викликана не лише коронавірусом, але й додатковими засобами контролю в європейських країнах.

Порада: Потрібно по-новому поглянути на бізнес-ідеологію та передивитися цінності для споживача, знайти шляхи і варіанти як з найменшими втратами пристосуватися до ситуації. Бренд має розказати споживачу як йому жити сьогодні в час коронавірусу та як завдяки цьому бренду життя споживача покращиться вже сьогодні, або після пандемії. Також варто змоделювати різні варіанти сценаріїв розгортання кризи та коригувати свої дії згідно змін.

Можливість для виробника зайняти нові ніші

Виробники органічної продукції, які спробують скоротити затрати на виробництво, доставку тощо або знизитись в маржі за органік, зможуть зайняти нові ніші. Звісно, якщо на внутрішньому ринку за ціною вони будуть не надто вищі рівня традиційної продукції. Тим більше, що прогнозовано доля імпорту буде скорочуватися за рахунок росту долару і євро.

Люди будуть дивитися на можливість купувати продукцію локально щоб підтримати своїх виробників, також вони розуміють, що це дешевше по ціні ніж імпортована продукція. Така тенденція притаманна не лише для України але й інших країн.

Порада: Все залежатиме від тривалості фаз відновлення від пандемії корона вірусу та кризи, але я думаю партнерство і кооперація буде найкращим способом залишатися конкурентоспроможними на внутрішньому і міжнародних ринках. Це якраз час для українських виробників об’єднуватися і кооперуватися, ділитися досвідом та разом виходити на нові ринки, відпрацьовувати нові моделі збуту. Якщо немає можливості знизити ціну на продукт за рахунок зменшення витрат, варто комунікувати з покупцем, чому він має витрачати більше, а споживати менше, формувати майбутній попит після пандемії.

Ринок сировини зазнає менше збитків ніж плодовоовочевий сектор

Вирощування зернових, олійних та продуктів переробки не потребує залучення такої кількості людей як, наприклад, збирання ягід чи плодовоовочевий сектор. Тому ринок зернових зазнає менше збитків. До того ж сьогодні спостерігається активний попит на органічну сою, ріпак, спельту, кукурудзу, макуху соняшникову, гречку. Але при цьому українським виробникам не варто забувати про конкуренцію на світових ринках.

Тож, Україну будуть і далі сприймати як постачальника органічної сировини адже дуже важко швидко перейти на постачальника готової продукції в об’ємних показниках. Хоча на внутрішньому ринку очікується розширення органічних лінійок вже існуючих виробників. Мені здається, що плодоовочевий сектор рухатимуть переробники, бо виробники овочів та фруктів сьогодні мають ще додаткові фактори, які впливають на виробництво.

Нестача робочої сили в Польщі та інших країнах в плодоовочевому секторі може стати можливістю для України. Під час карантину зменшиться кількість продажів органічної плодоовочевої продукції в Україні і, можливо, для виробників, тут є ніша для експорту. В цьому разі потрібно орієнтуватися на швидкозростаючі ринки або насичені об’ємні ринки. Найбільші ринки органіки — це США, Франція, Німеччина та Китай. Вони і надалі будуть найбільшими. Також перспективним напрямком щодо початку органічного бізнесу можуть стати ринки країн Африки.

В ЄС зменшиться кількість виробників, тому українські виробники можуть розглядати можливість замінити їх. Але це завдання не найближчої перспективи, це довгостроковий процес на який впливає політичні та економічні умови.

Порада: Вплив пандемії буде досить відчутним на ринку праці, що в свою чергу дасть поштовх до змін в харчовій індустрії. Варто розуміти причинно-наслідкові зв’язки, більше приділяти часу на аналітику ринків й суміжних індустрій, та відслідковувати як змінюється споживча поведінка, які нововведення з’являються в країнах експортерах та імпортерах органічної сировини або готової продукції.

Світові лідери organic залишаться незмінними

США, Німеччина, Франція, Китай — це основні країни з найбільшими ринками органік, які і надалі будуть лідерами в цьому напрямку.

Протекціонізм з боку інших країн та додаткові закони щодо контролю імпорту та експорту, тарифні й нетарифні бар’єри можуть вплинути на ціни та об’єми постачання товарів, а також розподіл робочої сили. Але, й зрозуміло, що розрив між багатими та бідними стане ще більш відчутним. Так само ще більш багатими чи бідними стануть деякі країни, що вплине на їх позиції в глобальній торгівлі.

Порада: Виробництво органічної продукції в Україні зможе збільшитися якщо цьому сприятиме економічна ситуація, попит, платоспроможність населення, валютні коливання — є багато факторів, що може вплинути на це. Приток валюти в сектор буде за рахунок сировини, але далі можна вкладати гроші в переробку, інфраструктуру, виробництво інгредієнтів та готової запакованої продукції. Варто формувати культуру споживання і орієнтуватися на продажі як на внутрішньому ринку так і на експорт.

Стане менше посередників

Також скоротяться ланцюги постачання, буде менше посередників, але сильні трейдери органічної сировини залишаться на плаву, бо вони мають можливість зберігати продукцію, мають більші фінансові можливості та можуть тимчасово перейти на інші категорії оранічних продуктів і таким чином диверсифікувати ризики.

Порада: Простежуваність та прозорість бізнесу  це два кити, які найближчим часом будуть актуальними для споживача не лише органічної продукції. Люди хотітимуть знати звідки походить їх продукт, адже рано чи пізно зрозуміють, що саме їжа  найкраща медицина.

Через зменшення імпорту нішева продукція може подорожчати, а окрема - подешевшати

Цінова ситуація на внутрішньому ринку залежатиме від попиту та готовності населення платити за більш дорожчий продукт. Потрібно враховувати, що сьогодні імпорт сповільнений через карантинні заходи і логістичні проблеми. Захисні заходи інших країн, логістичні труднощі, тарифи — це все може вплинути на постачання органічних товарів і взагалі глобально на торгівлю. І ще є такий фактор як розподіл робочої сили в органічному секторі. Особливо важко буде тим країнам, що залежать від імпорту.

Тому нішева продукція може стати дещо дорожчою. Думаю, що деякі переробники закриють частину свого виробництва за рахунок зменшення попиту з боку HORECA, інші — переведуть частину виробництва на виготовлення традиційної продукції, а частина компаній зміцниться саме завдяки локальному попиту.

Глобально, тренд на здорове харчування, веганство, споживання свіжих овочів, зелені та фруктів,  протеїнові снеки, рослинне молоко, суперфуди та інші free from продукти, не зазнає змін.

Водночас, продукти, які активно використовувалися в HORECA, такі як в олія, молоко, вершкове масло, в рітейлі на деякий час знизяться в ціні.

Порада:  Ринок зазнав змін, дуже багато чого після пандемії коронавірусу зміниться як з боку споживача, так і в міжнародній торгівлі. Люди вже зараз почали більше думати про своє здоров’я і це добре, бо в майбутньому вони будуть дивитися на продукти що несуть цінність їх здоров’ю. Також прийде розуміння, що споживаючи здорову їжу у людей покращується імунітет.Виробникам потрібно пропагувати яку саме цінність несе продукція, чому споживачі мають платити більше за оrganic. Раціональне та відповідальне споживання буде в тренді.

Джерело: AgroPortal.ua

АГРОТУРИЗМ

Радіоактивний туризм

1377
У Міністерстві інфраструктури України готуються до запуску туристичного маршруту водним транспортом Київ-Мозир-Київ. Перше судно збираються запустити вже в кінці квітня цього року. Таким чином,...

Україні потрібно розвивати сільський туризм на законодавчому рівні

1917
В Україні необхідно якнайшвидше впровадити законодавче забезпечення сільського туризму. Про це йшлося під час семінару «Основи ферських знань з надання гостинності особистим селянських...

Агротуризм в Україні розвиватиметься з допомогою Франції

2414
Підтримка розвитку агротуризму здійснюється в рамках двостороннього співробітництва між Україною та Францією, і наш європейський партнер займається проектом технічної допомоги. Як зауважив радник з...

Сільский туризм в Україні може приносити до півмільярда доходу

2083
В Україні агротуризм лише починає зароджуватися у той час, коли у США та Європі він розвивається вже понад 35 років. Щороку цей напрямок стає все більш популярним, цьому сприяє глобальна урбанізація...

В Україні стрімко зростає ринок агротуризму

1389
Якщо в Європі агротуризм розвивається вже кілька століть, то в Україні – від сили років 15, пише Інформатор . І хоча українським сільським господарствам в основній масі ще далеко до європейських...

2020 рік оголошено роком сільського туризму

1261
Національна туристична організація України оголосила 2020 рік – роком сільського туризму. До сільського туризму належить і екотуризм, і відвідання різних місцевостей і різних громад, тощо. Загалом...